Ons Avontuur In Schotland

13-09-2018:

Onze reis gaat beginnen, We hebben de koffers gepakt en twee rugzakken. We hebben een auto vakantie geboekt. Maar aangezien dat ze in Schotland links rijden, hebben we besloten niet met de auto te gaan maar met het openbaar vervoer. We hebben het geprobeerd om te boeken , maar dit lukte niet.

20180912_214704

Vandaag gaan we richting Sassenheim. Onze vriendin woont daar, we kunnen daar overnachten en de auto blijft bij haar staan. Als we bij haar aan komen, had ze voor ons gekookt, heerlijk aardappelen met spruitjes. De buurvrouw komt even langs, we sparen voor haar altijd doppen van de flessen voor blinde geleide honden. We hadden nu een halve vuilniszak vol. Ze wou ons graag de volgende dag naar Voorhout brengen op de trein. Ik heb nog snel treinkaartjes geregeld, en de buurvrouw heeft ze uit geprint. We hebben een gezellige avond gehad en besluiten rond 23.00 naar bed te gaan.

14-09-2018:

We hebben onze spullen bij elkaar gezocht en klaar gezet, we vertrekken rond 11.30 naar Voorhout.20180914_112914

We nemen afscheid van onze vriendin, ze vind dit niet leuk. Maar wenst ons een goeie reis. En dat we maar snel terug komen, ze houdt van gezelligheid. En voelt zich vaak eenzaam. Op het station Voorhout komt de trein al snel, we stappen in richting Haarlem. Daar op het station komen we een moeder tegen, van twee van onze pleegkinderen. We hebben even over de kinderen gehad, met haar zoon  gaat het niet zo goed . Dit hadden we wel door. Toen hij bij ons werd over geplaatst naar een instelling. Ging het niet zo goed, ons rapport werd niet gelezen. Ze probeerden het wiel weer opnieuw uit te vinden, dit ten nadele van hem. Hij kreeg andere medicijnen geen dipiperon maar, pipaperon deze medicijnen hadden bij hem als bijwerking dat hij sexueel heel erg aktief as. Dit bleek daar dan ook . Hij heeft heel wat zonder zijn toedoen, gedaan. Ze hadden beter moeten lezen en luisteren. Waarom moest hij weer door deze ervaringen heen. Maar hij is daar weg ook weer overgeplaatst, en zo ging het door. Hij werd daarna naar gesloten en half open instelling gebracht. Op den duur is hij weg gelopen en samen gaan wonen en heeft een dochtertje. Hij zit nu aan de marihuana, en eet nu wel veel meer verteld moeder en is nu veel dikker geworden. Deze familie is heel erg gefocust op eten.  Haar tweede dochter gaat het niet goed mee die heeft twee kinderen. Die is psychisch ziek verteld de moeder. Haar jongste dochter is nog steeds geheim geplaatst. We nemen afscheid van de moeder en lopen door naar de bus, naar IJmuiden. Het is een vriendelijke bus chauffeur, in de bus naar IJmuiden en vraagt dan ook waar we naar toe gaan. We vertellen dat we naar Schotland gaan. Hij verteld hele verhalen over voetballen in New castle en de bierpullen daar. Hoe heerlijk het bier daar is en hoe mooi de pullen zijn, waar ze de bier inschenken. We moeten een tas dan meenemen en een pul mee naar huis nemen. We stoppen om de hoek bij de ferry en lopen er naar toe. We kunnen gelijk inchecken en regelen het ontbijt voor de volgende ochtend.

Om 14.00 gaat de gate open en kunnen we aan boord stappen, de hutten zijn nog niet beschikbaar, om 15.00 zijn ze klaar, kunnen we mooi even een rondje over de boot lopen. Kijken wat er allemaal is, het is een inmens grote boot. Om 15.00 gaan we naar onze hut we hebben een vier persoons, afwachten of er nog mensen bij komen. Rond half zes vertrekken we, er zijn geen mensen bij gekomen. Het is even wennen om te lopen op het schip het dek is glad en we deinen heen en weer. Het is een prachtige lucht en ons avontuur gaat van start.

15-09-2018:

We hebben heerlijk ontbeten, en pakken onze spullen bij elkaar. Tegen elf uur komen we aan in Newcastle, de bus die ons naar het centrum brengt staat klaar. We zijn even door de stad gelopen en vonden nog twee caches. We hebben foto’s gemaakt, bij het stadion. Er waren twee jongens die vroegen of we samen op de foto wilden, altijd goed. Daarna hebben we hun met zijn tween op de foto gezet. We hebben nog even bij de oude stads muur gezeten, En daarna zijn we weer langzaam terug gelopen richting station, maar waar vind je hier een bus naar onze eerste adres om te slapen. Eerst maar bij de treinen kijken. Ik vul  in waar we heen moeten en dan komt de prijs er te staan van het treinkaartje dat we beide zo iets hadden, ja maar dit gaan we niet doen. $107.00 pp.

We gaan wel een bus zoeken, Maar waar. Het blijkt dat het treinstation en het busstation. Niet bij elkaar in de buurt zitten. We vragen iemand en die verteld waar we moeten zijn. Een 2 km lopen, vinden we de lijn bussen die buiten de stad komen, stadsbussen staan ook weer op een andere plek. We moeten met de bus, 3.5 uur rijden en komen in Edinburgh aan, maar nu nog naar het adres. We eten eerst maar even wat. We vonden een restuarantje en hebben een soort bakje met patat en kaas en vlees gegeten(kapselon leek het wel), nu de stads bus vinden. We hebben een chauffeur gevraagt en die vertelde dat we bij hem in konden stappen , na twee haltes waren we er. Oke na de eerste halte op de stop knop gedrukt, maar hier was het niet.

We wachten op de volgende bus. Maar dan moet je weer betalen, elke keer als je uitstapt en weer in de bus wil moet je opnieuw betalen. Wat leer je hier veel van, je keuze moet gelijk goed zijn anders kost het je veel geld. We hebben een heel stuk gelopen en zijn best wel moe.En als we dan op  maps kijken moetenn we  nog 2 mile. We besluiten met de taxi te gaan, prijs van te voren afgesproken en eindelijk  komen we op het adres. Maar de deur is op slot, er staat een telefoon nummer, ik bellen. De gasten worden hier tussen 16.00/18.00 verwacht en daar na heb je pech, maar ze komt er wel even aan. We worden binnen gelaten, uitgelegd dat we reizen met het openbaar vervoer en ons niet is verteld van de tijden. We mogen het ontbijt uit kiezen voor morgen. Ze geeft ons de sleutels en we worden begeleid naar onze kamer. Het is een prachtige kamer. We zijn vroeg gaan slapen, we waren erg moe.

16-09-2018;

We hebben heerlijk geslapen en gaan naar benden voor het ontbijt. Dit ontbijt moet wel wennen, je krijgt gebakken eieren, toast, worstje, rosti, champions, spek en tomaat. Spek heb ik maar aan mijn man gegeven en ik kreeg de champions. Na het ontbijt gaan we met de stadsbus naar de binnen stad, we hebben een voucher voor de Hop on Hop off bus. Er staat een adres op, daar lopen we maar heen, maar dit blijkt het kantoor van het bus vervoer te zijn. Ik vraag waar we nu moeten zijn ,en vragen het aan een chauffeur, die daar in een bus zat, hij wijst ons de weg. We lopen een eindje die  kant op en zien een bankje. Daar eerst maar even zitten. Als we dan even op zien  komt er een bus aan met de chauffeur die we net de weg hebben gevraagd. Hij wenkt ons. “Step in i will bring you too the bus”. Wij bedanken hem en stappen in, het was anders nog 3 mile lopen geweest. We stappen uit en bedanken hem nogmaals. We gaan naar de Hop on Hop off. Het is een prachtige omgeving. Een straat konden we niet door heen , hier zijn we uitgestapt er is vanmiddag een parade. Het begint om drie uur. We besluiten even bij de winkels te kijken, en zien dat je in kostuum op de foto kan, ja dat gaan we doen anders krijg je later spijt. En dan nog een rondje met de bus mee. Tegen drieen komen we terug het is hier nu heel erg druk.

20180916_161528

Edinburgh bestaat 250 jaar. Het was een prachtige optocht 300 paarden en veel kinderen deden oefeningen met de paarden. Na de prachtige parade zijn we wat gaan eten, en de bus op gezocht. We worden steeds beterder in het openbaar vervoer hier.

17-09-2018

We gaan vroeg ontbijten, we hebben een hele rit voor de boeg. We gaan naar onze tweede B&B adres in de highlands. We gaan na het ontbijt naar de bus en rijden richting centrum. Nu een eindje lopen zijn we bij de langere afstand bussen, en kopen twee kaartjes richting Aberdeen. We hebben bij deze reis nog een overstap bij Perry,onderweg word er koek en drinken uit gedeeld. Ja dat zijn wij in Nederland niet gewend. Bij de aankomst in Aberdeen zijn we eerst even een cache gaan zoeken. We vinden het fijn om geocaches te zoeken, En vooral in verschillende landen en dorpen, We gaan de bus naar Balleter zoeken waar ons volgende adres is. We vragen informatie en de bus vertrekt van perron 2 of 9. We kunnen bij de chauffeur betalen. We gaan naar perron 2 en hij vertrekt ook meteen. Onderweg nemen we ook een groep schoolkinderen mee, allemaal verschillende uniformen, elke school hier heeft zijn eigen uniform en kleur. En rijden we naar onze bestemming. De kinderen zijn vrolijk, en hebben nog veel energie blijkt wel het tetterd en een stuk door. Haha alleen je verstaat er zo weinig van Schotse accent is wat binnen monds.  We stappen op de straat uit waar ook de B&B aan zit , lopen er naar toe en maken kennis met de eigenaar. We hebben een prachtige kamer met bad. En een relax kamer . We zetten onze spullen op de kamer en gaan het dorp even verkennen. We gaan eerst op de app kijken of hier ook caches aan wezig zijn. We zien een multi en gewone traditionele caches. We hebben eerst de multi gedaan, de vragen beantwoord en de nieuwe coordinaten berekend. Het is een prachtige omgeving waar de cache ligt. En verder op ligt nog een tradie. Dan gaan we zoeken o een restuarantje voor een warme maaltijd maar we kunnen niks geschikts vinden wat ons leker lijkt. We besluiten om naar de  supermarkt te gaan en  het  word vanavond  bananen en muffins .

18-09-2018

Vandaag vertrekken we naar Culbokie. Gisteren avond gezien dat de bus om 8:20 komt, we gaan weer vroeg ontbijten. Maar de eigenaar verteld ons dat de bus pas om 9 en 10 uur gaat. Vreemd ik zag toch 8:20. Maar oke zij woont hier en zal het dan ook weten ga je van uit. We gaan 8:35 afscheid nemen en gaan naar de bus. De bus was om 8:20 geweest en kwm nu niet eerder dan 10 uur. Volgens mijn berekening missen we vandaag alle aansluitingen. Ik baal enorm. We gaan om 10 uur met de bus naar Aberdeen , we komen hier om 12 uur aan. Van uit hier moeten we naar Inverness, voor de Hop on Hop off bus.

De bus naar Inverness vertrekt om 12:30 en komt in Inverness aan om 17:15. De laatste Hop on Hop off bus was om 15:15. Die gaat vandaag niet door. Dan maar snel een pizza eten en weer door. En komen we terug gaat er geen bus meer naae Culbokie. Nu ben ik echt grrr. Ik informeren of er andere bussen gaan, Now madam there are no other busses. You can ask the other office for a selution for you. We hebben gevraagd en kunnen naar Dingwall. Wij vragen aan de chauffeur of het goed komt, adres van de B&B laten zien. Hij zegt phone the madam from that house, there are To many village names on it, Culbokie, Dingwall, Duncanston. Ik bellen het meot Culbokie zijn. Hij zegt get in i take you too there. We rijden met hem mee. En onderweg stopt hij en zegt dat we er zijn. We stappen uit en staan in een onbekend gebied. Met een huisje aan de kant van de weg. Ik op maps kijken we moeten nog 2 mile lopen. Ik zit er echt doorheen. Mijn man zegt we kunnen misschien die mensen uit het huisje vragen hoe we daar kunnen komen. Zo gezegd zo gedaan. We leggen de situatie uit, dat de B&B om 19:00 sluit en we nog 41 min moeten lopen. Hij zegt”Whaaat”Hij besluit ons te brengen, we bieden een vergoeding aan maar deze wil hij niet aannemen. We rijden door hele kleine wegentjes in een onbewoond gebied. O jee hoe komt het nu morgen. Hij beld aan en ze blijken elkaar te kennen. De eigenaar bied haar excusses aan en bied aan ons morgen naar Inverness te brengen. Wat een geruststelling. Deze dag was een drama, ik was teleurgesteld, en erg ontdaan. We hebben ’s avonds nog van de mooie lucht genoten, en zijn vroeg naar bed gegaan. Hoop niet weer zo’n dag mee te maken.

19-09-2018

Vandaag een heerlijk ontbijt, we pakken onze spullen en worden naar Inverness gebracht, ook hadden we net gehoord dat onze kleinkind was opgenomen gisteren in het ziekenhuis. We praten met de eigenaar onderweg hier over, en zij verteld over haar kleinkind. Hij kan niet goed eten is overal allergies voor. Hij heeft veel krubb aanvallen en word 1 x per maand opgenomen in het ziekenhuis. Hij is 5 jaar. Ze zet ons af inj het centrum. We zoeken de Hop on Hop off bus, we moeten op de highstreet zijn , maar daar is hij net vertrokken. We kunnen hem inhalen door naar het busstation te lopen. Daar aan gekomen komt de bus ook aan rijden. We stappen in. Er zijn 8 stops. Door dat het vandaag niet erg mooi weer is en er zo nu en dan een bui valt gaan de boten naar Lochness niet. En daar was het ons om te doen. Nou ja pech. We hebben caches gezocht , want er was weinig te zien in Inverness. We gaan naar de bus om naar Fort William te gaan. Wat een prachtige omgeving in de bergen. We krijgen bericht dat onze kleindochter weer thuis, we zijn enorm blij. In fort William hebben we fish en chips gegeten en de taxi genomen naar ons B&B adres. We hebben een prachtige kamer en een relax kamer. Onze douche en wc zijn op de bovenste verdieping.

20-09-2018

Vandaag hebben we een dagje om zelf iets te ondernemen, we lopen na het ontbijt richting het dorp. Onderweg zijn een aantal caches deze hebben we gezocht en gelogd. Fort William is een prachtig dorp. We hebben veel gezien door het cachen. Doordat je een multi loopt moet je vragen onderweg beantwoorden en zie je veel historie van het dorp. Daarna hebben we bij de Grote M gegeten en gekeken hoe laat de bussen morgen vertrekken naar Glasgow. Dta word onze volgende adrs,. We zijn met de tzxi terug gereden en hoorden van het slechte weer in Glasgow bomen waren omgewaait en ook bij de taxi chauffeur was van alles kapot gewaaid. ‘S avonds hebben we met de kinderen live gebeld via whatsapp. We hebben daarna de wekker gezet en zijn gaan slapen.

21-09-2018

om 7:45 ontbijten, de taxi komt vroeg we gaan richting Glasgow, deze vertrekt om 9 uur. We gaan door een prachtige omgeving, het is een heuvelachtige landschap. Om 12 uur komen we in Glasgow aan. We gaan informeren hoe we morgen moeten reizen naar Newcastle, naar de ferry. Nadat duidelijk is gaan we met de Hop on Hop off bus, er zijn 22 stops. We hebben een live guard in de bus. We rijden ontzettend snel overal bij langs foto’s maken was bijna niet te doen. Er zijn ook mensen uitgestapt, dit is niet leuk . We besluiten ook uit te stappen en lopen onze eigen rondje wel. We bellen daarna een taxi en die brangt ons naar Harthill. Er lagen hier nog veel omgewaaide bomen. De eigenaar beld de taxi voor morgen ochtend. Zodat we weer vroeg kunnen vertrekken.

De eigenaar was wat zenuwachtig, zijn vrouw was uit en hij runde het nu. Maar alles ging mis vertelde hij, we moeten even op de kamer wachten. Nadat het klaar was vroeg hij of we al een ontbijt hadden uit gezocht. Ik krijg zalm en scrumble ei, en mijn man traditionele schots ontbijt. We gaan vroeg slapen dit is onze laatste nacht in Schotland.

22-09-2018

Tegen half zeven zijn we wakker en gaan ons opfrissen en ontbijten. We nemen onze koffers en rugzakken mee. Die kunnen we in het halletje kwijt. We krijgen koffie en de eigenaar verteld dat de taxi om 7:50 komt. Hij brengt ons naar de benzine pomp en we lopen over de loopbrug over de grote weg en wachten op de bus. Tot nu toe gaat alles goed. De laatste bus naar ferry vertrekt om 16:45. We zijn erg tijd gebonden vandaag. De bus is mooi op tijd en we gaan niet terug naar Glagow maar naar Edinburgh. Dit ligt dichterbij Newcastle. Als we in Edinburgh aankomen vragen we de bus naar Newcastle die gaat om 10:15 en komt om 13:15 daar aan. In Glasgow vertrok hij ook om 10:15 en kwam dan om 14:15 aan. We vragen de informatie, maar ja hoor hij is vol. De citylink bus en de magabus. Ja en nu. We balen enorm hoe komen we nu in Newcastle op tijd. We gaan vragen of er een bus is die naar een dorp gaat dichterbij Newcastle. We gaan met een bus naag Berwick upon-tweed, die vertrekt om 10 uur. Het is nu 9:30 we zijn beide op de mobiel aan het zoeken hoe we dan verder moeten reizen. We besluiten daarna met de trein te gaan. Ik koop ze online via paypall. We hebben daar nog snel een cache gezocht en in de trein gestapt. We krijgen controle onderweg. Dit is een betalingsbewijs zegt ze geen treinkaartje, maar het is goed zegt ze. Waar gaan jullie naar toe. Ik vertel Newcastle en ze laat ons door reizen. In Newcastle krijg ik een email betaling niet gelukt, o jee we hebben zwart gereden. We zijn gelukkig op tijd in Newcastle eten een broodje en gaan met de 14:45 bus naar de ferry. In de bus zitten veel nederlanders. Naast ons zit een vader en dochter te praten, de dochter vraagt waarom er van die zware platen bij iemand op het graf liggen, we rijden net een oude begraafplaats voorbij. De vader zegt dit is om zeker te weten dat ze er niet meer uit komen, ze kijkt vreemd en de vader zegt nee hoor het is een herdenking aan iemand. Bij aankomst bij de ferry worden onze koffers  gecontroleerd en paspoort controle en kunnen richting ferry lopen.

We hebben een twee persoons hut, haha een stappelbed. Bij binnenkomst worden mijn koffers naar de kamer gebracht en mijn man mag zijn eigen zelf dragen, arme jongen. we hebben ’s avonds ontzettend genoten van de onder gaande zon. En zijn daarna gaan slapen. Ik zou boven liggen, maar dit heeft niet mijn passie. Dan samen proberen benden te slapen, dit was te krap. Mijn man is boven gaan slapen en ik beneden.

23-09-2018

Aankomst 9:45, we zijn in nederland na een heerlijk nederlands ontbijt. We lopen richting de bus het regend enorm. De bud komt om half elf, vanuit daar naar Haarlem. Daar de trein naar Leiden. Vanuit Leiden de trein naar Sassenheim en daar de stadsbus, naar onze vriendin. We hebben de spullen gelijk in de auto gezet, ze zijn drijfnat en wij ook. Wat een weer hier. Na de cadeau’s te hebben gegeven en een kop koffie gaan we richting friesland.

We hebben een heerlijke reis gehad, soms echt momenten van paniek, maar alles is goed gekomen. Het is een enorm prachtig land.